محمد جواد مغنية ( مترجم : احمد مقدسى )

298

اين است وهابيت . . . ( هذي هي الوهابية ) ( فارسى )

حاكم ستمگر حنبليها كه وهابيها نيز از آن جمله‌اند قيام برضد زمامدار ستمگر و ديكتاتور مستبد را جايز نمىدانند و معتقدند كه اطاعت و پيروى از آن براى همه واجب است چنان كه اين مطلب در كتاب الاحكام السلطانيه كه مؤلف آن حنبلى مذهب است آمده است ، و حنبليها در اين مسئله به آيه : « أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ » « 1 » از خدا و پيامبر و زمامداران خود اطاعت كنيد ، استناد مىكنند . در اينجا بىمناسبت نيست قسمتى از اظهارات عبد العزيز سعودى را در سخنرانى خود كه در حضور رؤسا و فرمانداران شهرهاى حجاز در تاريخ 16 محرم سال 1351 هجرى قمرى ايراد كرده نقل كنيم او گفت : « مردم در برابر ما ، سه گروهند : 1 - دوستان و ياوران .

--> - رجوع كنيد به الفصل فى الملل و الاهواء و النحل ابن حزم ظاهرى : 4 / 176 ، در مورد مسأله خواندن نماز پشت سر شخص فاسق نگاه كنيد به الامام المجتهد يحيى بن حمزة و آراؤه الكلامية : 151 . در جايى ديگر ، از ظاهر كلامش پيداست كه عدالت را جزء شرايط امام نمىداند : . . . مستحب است كه امام همه واجبات را به‌جا آورد . . . و اندك خللى به آن وارد نسازد . از انجام گناهان كبيره در نهان و آشكار خوددارى كند و اگر صغيره‌اى از او سر زد آن‌را بپوشاند . او مىگويد : كراهت دارد كه زمامدارى امت ، به‌دست كسى بيفتد كه اين ويژگيها را نداشته باشد . نگاه كنيد به الفصل فى الملل و الاهواء و النحل ابن حزم ظاهرى : 4 / 166 . ( 1 ) . سورة نساء ، آيه 59